Entre 5 e 9 de maio de 2025 decorreram nas instalações da ESE-P.PORTO as sessões presenciais de mais um Blended Intensive Program (BIP), intitulado “Board and Serious Games & Vivanta Kulturo: Bridging Generations through Cultural Heritage”. Este BIP, organizado com financiamento do programa Erasmus+, contou com a colaboração de 5 instituições parceiras: University of Josip Juraj Strossmayer in Osijek (Croácia), University of Ljubljana (Eslovénia), University of SS. Cyril and Methodius in Trnava (Eslováquia), Universidad Rey Juan Carlos (Espanha) e Latvian Academy of Culture (Letónia).
A formação reuniu 18 estudantes de 5 nacionalidades diferentes e 7 docentes estrangeiros, proporcionando a todos aprendizagens e experiências interativas, com foco nos jogos educativos ou aplicados. Os participantes foram desafiados a explorar os jogos para além da sua vertente de entretenimento, olhando-os como um instrumento de intervenção nas comunidades locais, capaz de transmitir conhecimentos, competências e provocar mudanças de comportamento, tendo como contexto da promoção do património cultural junto de públicos específicos, como os idosos ou os jovens adultos.
Yet another Blended Intensive Programme (BIP), entitled “Board and Serious Games & Vivanta Kulturo: Bridging Generations through Cultural Heritage” took place on the premises of ESE-P.PORTO, between 5 and 9 May, 2025. This BIP, organised with funding from the Erasmus+ programme, counted on the collaboration of 5 partner institutions: University of Josip Juraj Strossmayer in Osijek (Croatia), University of Ljubljana (Slovenia), University of SS. Cyril and Methodius in Trnava (Slovakia), Universidad Rey Juan Carlos (Spain) and Latvian Academy of Culture (Latvia).
The event brought together 18 students from 5 different nationalities and 7 foreign lecturers, providing unique learning and interactive experiences, focusing on educational or applied games. The participants were challenged to explore games beyond their entertainment aspect, looking at them as a tool for intervention in local communities, capable of transmitting knowledge, skills and bringing about changes in behaviour, in the context of promoting cultural heritage among specific audiences, such as the elderly or young adults.